Get ready for your exam!

niedziela, 8 lutego 2015


Niedługo, bo już za kilka miesięcy, uczniowie klas trzecich gimnazjum i liceum przystąpią do egzaminu, który będzie miał duży wpływ na ich dalszą edukację. Sama o maturze powiedzieć za wiele nie mogę- moja będzie 'dopiero' za dwa lata i przez ten czas na pewno zdąży się jeszcze kilka razy zmienić, biorąc pod uwagę obecny system.. Z egzaminem gimnazjalnym nie ma jednak związanego aż tak dużego zamieszania, ponadto jest on już za mną, mam więc jakieś doświadczenie.
Jeśli mam być szczera, sama nie przykładałam do niego szczególnej uwagi. Wiedziałam, że z moimi ocenami dostanę się do wybranej szkoły, dlatego nie czułam wielkiej presji. Moja nauka do egzaminu skończyła się na paru dodatkowych zajęciach i mocnym postanowieniu przejrzenia książek, które zamieniło się w wygłupy z przyjaciółką :) Standard.
Jeżeli chcecie jednak ze spokojem i bez zbędnego stresu podejść do ważnego egzaminu, zapraszam do przeczytania kilku moich rad.

1. Zaplanuj naukę
Warto równomiernie rozłożyć naukę materiału, ponieważ jest go bardzo dużo. Egzamin gimnazjalny podsumowuję trzy lata nauki na tym etapie, obecna matura- całokształt edukacji. Nie da się więc nadrobić tego w tydzień, bo informacji jest multum. Jeżeli ktoś uczy się systematycznie, wystarczy, że powtórki zacznie sobie kilka miesięcy przed, np. w styczniu. Do matury trzeba przysiąść trochę wcześniej- ja planuję zacząć powtarzać informacje już od początku trzeciej klasy.
Dobrze też jest podzielić naukę- np. w jednym tygodniu uczymy się historii, w drugim biologii, a w trzecim angielskiego. To zapobiegnie rutynie, która doszczętnie niszczy reszty przyjemności z nauki.



2. Korzystaj z różnych materiałów
Naukę w dużym stopniu ułatwiają repetytoria. Są bardzo wygodne w użytkowaniu, ponieważ są w nich zawarte wszystkie niezbędne informacje. Dzięki temu nie musimy przekopywać sterty makulatury w celu znalezienia podręczników z wcześniejszych lat.
Warto jednak już od początku szkoły prowadzić zeszyty, w których będziemy zapisywać najważniejsze partie materiału. Własnoręcznie wykonywane notatki niosą ze sobą wiele plusów, bo stosując własne skróty myślowe czy zapiski, uczymy się szybciej i na dłużej!



3. Ucz się systematycznie, pozwól sobie pomóc
Przed egzaminem kończącym naukę na danym etapie, w szkołach są organizowane dodatkowe zajęcia. Warto na nie chodzić, mimo że często są one prowadzone na późnych godzinach, ponieważ mamy możliwość zapytania się o rzeczy, których nie rozumiemy. Z lekcji też można bardzo dużo wyciągnąć, a skupienie podczas tych czterdziestu pięciu minut pozwoli nam na oszczędzeniu czasu w domu.


4. Rozwiązuj egzaminy próbne
W internecie dostępnych jest mnóstwo egzaminów próbnych. Dobrze jest je rozwiązywać, aby zobaczyć, czego możemy się spodziewać. Pokazują one także ewentualne braki w naszej wiedzy, dzięki nim wiemy, czego jeszcze musimy się douczyć. Zazwyczaj arkusze próbne są trudniejsze od tych głównych- ma to na celu 'przestraszenie' uczniów i zmotywowanie ich do pracy.


5. Nagradzaj się
O ile większa jest motywacja do pracy, gdy wyznaczymy sobie nagrodę za jej solidne wykonanie. Oczywiście główną i najważniejszą nagrodą jest dostanie się do wymarzonej szkoły średnie czy uniwersytetu, wiadomo. Warto jednak po drodze wyznaczać sobie małe nagrody, jak ulubiona kawa z ciastkiem czy wypad do kina za powtórzenie danej partii materiału. Taka chwila relaksu na pewno zwiększy też efektywność i skuteczność nauki :)




6. Czerp przyjemność z nauki
Nie traktuj powtórek jako przykry obowiązek. Spójrz na to jako na sposób rozwijania mózgu, poznawania nowych ciekawostek, które pozwolą na zabłyśnięcie w towarzystwie. Chyba każdy woli otaczać się osobami, które wiedzą co powiedzieć, mają własne zdanie na wiele tematów i są po prostu mądrzy niż osobami, które nic sobą nie reprezentują. Pomyśl też o swojej przyszłości, teraz jest czas na ciężką pracę, ale już niedługo dzięki niej będziesz spijał śmietankę.




A Wy macie jakieś sprawdzone sposoby? :) Chętnie poczytam!

23 komentarze:

  1. podobnie robiłam jak przygotowywałam się do matury, rady jak najbardziej przydatne ;) http://creamshine.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Cóż, ja nie wiem jeszcze jak się będę przygotowywać do matury, chociaż to już za rok, mam jakieś wyobrażenie, że to mnie ominie...

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe sposoby, wypróbuję je! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. nie mam żadnych sposobów, bo nie lubię się uczyć i tego zazwyczaj po prostu nie robię XD
    cuudowne włosy *__*
    donutworrybehappy.blogspot.com - zapraszam do mnie, nowy post z filmikiem z COMMON WHITE GIRL TAG! <3

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję za miły komentarz. Bardzo się cieszę że udało mi się zainspirować ;) Szczerze mówiąc to ja chyba nie miałam żadnych sposobów. No może oprócz tego że wszystkie moje notatki były pomazane flamastrami i sporo przepisywałam, wówczas było mi łatwiej zapamiętać.
    Pozdrawiam, Sylwia

    http://zakochanawpasji.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Kurcze, w tym roku mam egzamin gimnazjalny i muszę przyznać, że bardzo pomogła mi Twoja notka:) Z pewnością będę się stosować do niektórych z tych zasad, rewelacja!
    Pozdrawiam,
    http://how-much-hes-worth.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Swietne rady, mnie w tym roku czeka egzamin gimnazjalny i się denerwuję trochę ;)

    mój blog, hooneyyy

    OdpowiedzUsuń
  8. Nagradzaj się podoba nam się najbardziej :) hehe Zapraszamy do nas dopiero zaczynamy ! :)
    http://travelwithrebels.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Moim zdaniem najważniejsza jest systematyczność, bo przez miesiąc nie da się nadrobić tych 3 lat spędzonych w gimnazjum.
    World reflected in the mirror

    OdpowiedzUsuń
  10. Przygotowuje się podobnie jak ty poradziłaś :)
    Mój blog- kliknij!

    OdpowiedzUsuń
  11. Yes, I follow you on gfc #177, follow back?

    http://www.itsmetijana.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. I’ve just found your blog and I’d like to say that I’m in love with it!
    Interesting posts, beautiful photos & design! It’s really amazing!
    Great job! I’ll be happy to see you in my blog!)

    Diana Cloudlet
    http://www.dianacloudlet.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. speed pomaga w maturze, potwierdzone info

    OdpowiedzUsuń
  14. Przydatne informacje.
    http://parkspati.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Dziekuje kochana za komentarz! :)
    Spodobał mi sie twoj blog, a szczegolnie te przejrzyste zdjecia! :)
    Nie pozostalo mi nic innego jak go zaobserwować! :)
    Za chwile pojawi sie nowy post więc zapraszam ;3
    Pozdrawiam :)

    http://obiektyw-mym-okiem.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Trzeba po prostu zaplanować wszystko, dokładnie, nie odkładać niczego na później, szukać sposobów, dzięki którym wiedzia szybciej wchodzi nam do głowy, czyli np. fiszki w przypadku angielskiego lub np. Zapisywanie dat z historii w różnych miejscach. :-)
    Mój blog - kliknij

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetny blog i sposób pisania!:) Sama w tym roku piszę egzamin gimnazjalny i już powoli się przygotowuje mimo tego że uczę się systematycznie :)
    Obserwujemy? Ja już :)

    http://macreateart.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. Jesteś ślicznaa Świetny post naprawdę mi się podoba,świetnie piszesz.Lubię tu zaglądać Kiedy kolejna notka. Kochana mam to ciebie ogromną prośbę dla ciebie to chwila a dla mnie to naprawdę ważne możesz po klikaci w linki odwdzięczę się z góry dziękuję :) http://nicole-500.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  19. Muszę przyznać, że przydatne te twoje sposoby! Moim zdaniem najważniejsze jest, by się uczyć systematycznie. Pozdrawiam,aleksandraxa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Jeśli chodzi o mnie, to najlepiej działają ładne, własnoręcznie zrobione notatki. Koniecznie kolorowe i estetyczne (taka już moja przypadłość, że wszystko muszę mieć poukładane i ładne)! Do tego, jeśli muszę uczyć się powiedzmy przez cały dzień, po każdym rozdziale robię sobie przerwę na serię ćwiczeń. To naprawdę oczyszcza umysł i pomaga się skupić! Obserwuję :)

    Miłego wieczorku! :)
    Nat's by Nat

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz jest motywacją do dalszego pisania!
Jeżeli blog Ci się podoba, to zaobserwuj, a jeśli spodoba mi się Twój- na pewno odwdzięczę się tym samym :)

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia